Eilen etsin autoni huollon puhelinnumeroa. Automerkin sivuilla on aiemmin ne olleet saatavilla kätevästi, mutta nyt siellä oli vain isojen kaupunkien huollot. Soitin automerkin sivulla olevaan huoltopalvelun numeroon ja kyselin mökin lähellä olevien pienempien kaupunkien merkkihuolloista. Yllätys, yllätys: Henkilö antoi ymmärtää, että kysymiini paikkoihin ei missään tapauksessa kannata mennä, sillä ne eivät ole KUNNON merkkihuoltoja. Ei tippunut tietoja, vaikka tasavarmasti tiesin, että merkkihuollot löytyy myös kysymiltäni paikkakunnilta. Kateus vie kalatkin vedestä!

Pari päivää sitten kävimme läheisessä kaupungissa. Kello oli vähän vaille viisi ja ajattelimme mennä kahville viehättävään paikkaan, jossa olemme ennenkin käyneet. Olin varma, että se on auki kesäaikaan vähän pidempään, mutta ei. Viideltä oli menossa kiinni. Myyjä kuitenkin sanoi, että ehdimme kahvit hörpätä. Kun olimme lähdössä pois, kello oli juuri yli sulkemisajan. Ovessa tuli vastaan iso seurue, joka ei edes tajunnut, että liike menee kiinni. Myyjä sanoi hyvin tylysti: "Olemme kiinni."  Seurue jäi selittelemään, että ovet olivat auki ja he eivät huomanneet aukioloaikoja... Myyjä vetäisi kesken heidän puheensa ovet säppiin nenän edestä. Kuulin, kuinka seurue manasi ja olin kyllä heidän kanssaan samaa mieltä. Vähän ystävällisemmät sanavalinnat ja käytös olisi ollut toivottavaa.

Tänään olimme Karin kanssa odottelemassa lähikaupungissa autoni huollon valmistumista. Tapoimme aikaa ja kävimme idyllisessä pappilamiljöössä katselemassa aitoissa olevia taidenäyttelyitä ja myymälöitä. Siellä minulle sanottiin päivällä klo 15, että myymälä menee kiinni nyt juuri ja ohjattiin pihalle. Siis heinäkuussa, keskellä parhainta turistisesonkia suljetaan arkipäivänä säännöllisesti kolmelta iltapäivällä!

Samalla aluella piti olla uusi kahvio, mutta en löytänyt sitä. Kysyin toisesta paikasta, missä se sijaitsee. Myyjä sanoi ottavansa selvää, hävisi jonnekin eikä koskaan tullut kertomaan tietojaan. Näin, kuinka jutteli toisen henkilökuntaan kuuluvan kanssa niitä, näitä. Ilmeisesti unohti minut.

Nämä olivat lähipäivän kokemuksia huonosta palvelusta. Eniten ihmettelen sitä, että Suomen kesässä ei voida joustaa pidemmillä aukioloajoilla silloin, kun asiakkaita olisi liikkeellä. Minä yrittäjänä kyllä takoisin rautaa silloin, kun se on kuumaa. Talvella sitten ehtisi himmailemaan. Mutta minä en kyllä olekaan yrittäjä!

Lopuksi siitä hyvästä palvelusta:

Kun vihdoin ja viimein sain selville lähimmän autoni merkkihuollon numeron, soitin sinne valmiina kuulemaan, että aikoja ei ole tai liike on kesälomalla. Ehei! Ystävällinen mies selasi varauskirjaa ja sanoi: " Käykö huomenna?" Hämmästyneenä myöntelin ja tänään sitten olimme asiaa hoitamassa.

Autoa luvuttaessani minulle annettiin aika, koska se olisi valmiina. Yli puoli tuntia kyseistä aikaa aiemmin kuitenkin tuli kännykkääni tekstiviesti, jossa kerrottiin auton olevan valmis ja haettavissa. Paikan päällä olisi ollut vielä tarjolla kahvia ym., jos olisin halunnut.

Iloisena hyvästä palvelusta maksoin mielelläni sievoisen summan huollosta. (Ainahan ne maksavat!) Mökille ajaessani ajattelin, kuinka monenlaista palvelua lähipäivinä on kohdalleni osunut. Huollon ystävällinen palvelu lämmittää sydäntäni pitkään. Huonon palvelun muistan kuitenkin vielä pidempään ja tuskin tulen tarvitsemaan niitä palveluja tulevaisuudessa!